
Aντιμετώπιση του θέματος των ελλείψεων φαρμάκων

Συνεχή εγρήγορση και ουσιαστική αντιμετώπιση του θέματος των ελλείψεων φαρμάκων:
- Αυτόματη καταγραφή σε πραγματικό χρόνο από την Πολιτεία, μέσω στοιχείων από τους κατά τόπους Φαρμακευτικούς Συλλόγους, των φαρμάκων που παρουσιάζουν έλλειψη ή προβλήματα τροφοδοσίας.
- Ευρεία απαγόρευση των παράλληλων εξαγωγών, όσο το δυνατόν σε περισσότερους κωδικούς φαρμάκων και για επαρκές χρονικό διάστημα, με ταυτόχρονη εφαρμογή αυτοματοποιημένου ελέγχου από την Πολιτεία, σε πραγματικό χρόνο, των αποθεμάτων στα ελλειπτικά φάρμακα που διατηρούν οι συνεταιρισμοί και οι φαρμακαποθήκες.
- Αύξηση του όγκου των εισαγόμενων φαρμάκων από τις πολυεθνικές φαρμακοβιομηχανίες στην Ελλάδα και διαρκής έλεγχος για την τήρηση της υποχρέωσής τους να διατηρούν εντός της χώρας τα νόμιμα αποθέματα.
- Διασφάλιση δίκαιου διαμοιρασμού του αριθμού των φαρμάκων από τις εταιρείες ανά φαρμακαποθήκη και ανά περιοχή της χώρας (έλεγχος quotas).
- Υποχρεωτική συνταγογράφηση αποκλειστικά με δραστική ουσία για όλα τα φάρμακα που έχουν χαρακτηριστεί ως ελλειπτικά, αποκλείοντας την εμπορική ονομασία.
- Αναπροσαρμογή τιμών και προστασία της βιωσιμότητας για τη διατήρηση κυκλοφορίας φθηνών, απαραίτητων και ευρέως χρησιμοποιούμενων φαρμάκων που συνταγογραφούνται και αποζημιώνονται από το Ασφαλιστικό Σύστημα της Ελλάδας.
- Συνεχή πίεση προς την Πολιτεία ώστε να εντάξει στα μακροπρόθεσμα σχέδιά της την παραγωγική ενίσχυση και αυτονομία της χώρας στον τομέα των φαρμάκων.
Αναγνώριση των υπηρεσιών των φαρμακείων
ως βασικός πυλώνας για το μέλλον του κλάδου.

Οι άλλοι τρεις πυλώνες είναι η χορήγηση των καινοτόμων φαρμάκων από τα Φαρμακεία, η διατήρηση και ενίσχυση της κερδοφορίας, καθώς και η ενίσχυση της θεσμικής θωράκισης με ταυτόχρονη επικαιροποίηση του Κώδικα Φαρμακευτικής Δεοντολογίας.
Προς την κατεύθυνση αυτή, διεκδικούμε την ενίσχυση του ρόλου των υπηρεσιών που παρέχονται από τα Φαρμακεία, με τους εξής στόχους:
- Αύξηση του αριθμού των προσφερόμενων υπηρεσιών, όπως ενδεικτικά η διενέργεια αντιγριπικού εμβολιασμού, η συνολική ενεσοθεραπεία, η φαρμακοεπιδημιολογία, η φαρμακευτική φροντίδα και τα παρακλάδια της, καθώς και ο έλεγχος και οι παρεμβάσεις στον ηλεκτρονικό φάκελο ασθενών. Κάθε μία από αυτές τις υπηρεσίες θα πρέπει να παρέχεται:
- Πιστοποιημένα.
- Αναγνωρισμένα από την Πολιτεία μέσω Συλλογικών Συμβάσεων ή/και Νομοθετικών Πράξεων.
- Αποζημιούμενες με τρόπο κοινό για όλα τα Φαρμακεία και κρατικά διατιμημένες, όπως τα φάρμακα.
- Ισότιμα, τυποποιημένα, εύκολα, γρήγορα και επαρκή σε όρους ποιότητας, ασφάλειας και αποτελεσματικότητας για όλα τα Φαρμακεία της χώρας.
- Καταγεγραμμένες σε ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων της Πολιτείας, ώστε να συνδυάζονται με άλλες υγειονομικές παρεμβάσεις (ιατρικές, νοσοκομειακές, προληπτικές υπηρεσίες και δραστηριότητες υγείας) και ταυτόχρονα να προσφέρουν στατιστικά στοιχεία ελέγχου της απόδοσης του Συστήματος Υγείας.
- Οι υπηρεσίες αυτές θα πρέπει να είναι άμεσα συνδεδεμένες με το αντικείμενο της φαρμακευτικής και τη χορήγηση φαρμάκων, ώστε να αποτελούν αποκλειστικές, μη-αντιγράψιμες υπηρεσίες που θα ενισχύουν την ενιαία ταυτότητα και εικόνα του Φαρμακείου.
Οι συγκεκριμένες υπηρεσίες θα πρέπει να ενταχθούν σε εκείνες που αναγνωρίζονται ως γενικές υπηρεσίες υγείας, ενώ, σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, όπως κατά την περίοδο της πανδημίας COVID-19, θα πρέπει επίσης να παρέχονται με βάση τους παραπάνω άξονες (α)-(ε).
Χορήγηση όλων των φαρμάκων υψηλού κόστους (ΦΥΚ)
για περιπατητικούς ασθενείς

Διεκδικούμε τη χορήγηση όλων των Φαρμάκων Υψηλού Κόστους για περιπατητικούς ασθενείς, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που σήμερα χαρακτηρίζονται παραπλανητικά ως «ΦΥΚ», αποκλειστικά από τα Φαρμακεία της κοινότητας.
Η διανομή αυτή πρέπει να γίνεται με το προβλεπόμενο περιθώριο κέρδους που καθορίζεται από την ισχύουσα νομοθεσία και ισχύει για όλα τα φάρμακα, ενώ η απόφαση για το κανάλι διανομής των ΦΥΚ πρέπει να λαμβάνεται από την Πολιτεία και όχι από τις φαρμακευτικές εταιρείες.
Απαιτούμε επίσης την κατάργηση της παραπλανητικής έννοιας «ΦΥΚ – Φάρμακα Υψηλού Κόστους», με υιοθέτηση φαρμακολογικών και κλινικών κριτηρίων, αντί για εμπορικά ή οικονομικά, στον χαρακτηρισμό των φαρμάκων.
Αύξηση της κερδοφορίας των φαρμακείων

Διεκδικούμε την ενίσχυση της κερδοφορίας των Φαρμακείων μέσω των παρακάτω μέτρων:
- Αύξηση του ποσοστιαίου περιθωρίου κέρδους των φαρμάκων, τουλάχιστον και αρχικά για εκείνα με χονδρική τιμή από 50 έως 100 ευρώ.
- Διατήρηση του αποκλειστικού ποσοστιαίου χαρακτήρα στο περιθώριο κέρδους επί της χορήγησης υλικών αγαθών, αποφεύγοντας τη σταθερή, κατ’ αποκοπή αμοιβή. Κατ’ αποκοπή αμοιβή να γίνεται αποδεκτή μόνο στις περιπτώσεις που αφορά παροχή άυλων υπηρεσιών, είτε ως αμιγώς υπηρεσίες είτε ως υπηρεσίες που συνδέονται με τη χορήγηση φαρμάκου, όπως για παράδειγμα η υπηρεσία διενέργειας αντιγριπικού εμβολιασμού.
- Ένταξη των αμοιβών από τις υπηρεσίες (όπως περιγράφονται στο Νο. 2 του παρόντος εγγράφου) στα έσοδα των Φαρμακείων.
- Κατάργηση του άδικου ποσοστού επιστροφής (rebate) 0,8% για τα off-patent φάρμακα.
- Τακτική και διαφανή απόδοση του νομοθετημένου bonus γενοσήμων 0,3-10,5%, όπως προβλέπεται από την Υπ. Απόφ. Αριθμ. Γ5(α)/οικ.43125/2017 - ΦΕΚ 1984/Β/8-6-2017, τόσο για τους ενεργούς όσο και για τους αποχωρούντες φαρμακοποιούς.
- Νομοθέτηση δίκαιων και σαφών οικονομικών κινήτρων για τα Φαρμακεία, με στόχο την ενίσχυση της διείσδυσης των γενόσημων φαρμάκων.
- Αύξηση και εξορθολογισμός της ετήσιας εξωνοσοκομειακής φαρμακευτικής δαπάνης από την Πολιτεία.
Επαναξιολόγηση θεσμικών ζητημάτων από μηδενική βάση

Αιτούμαστε την επαναξιολόγηση των συνεπειών από παλαιές μνημονιακές επιλογές, καθώς και από πρόσφατες νομοθετικές προβλέψεις, σε μείζονα θεσμικά ζητήματα του κλάδου μας. Συγκεκριμένα, η επανεξέταση να αφορά:
- Το ωράριο λειτουργίας των Φαρμακείων, τόσο σε τοπικό όσο και σε πανελλαδικό επίπεδο.
- Το ιδιοκτησιακό καθεστώς των Φαρμακείων, ειδικότερα όσον αφορά την παρουσία ιδιωτών με πλειοψηφικό μερίδιο στην ιδιοκτησία των Φαρμακείων, καθώς και ζητήματα πολυϊδιοκτησίας.
- Την επίδραση της μνημονιακής μείωσης των πληθυσμιακών κριτηρίων στην αδειοδότηση Φαρμακείων, καθώς και τη διαδικασία χορήγησης άδειας ίδρυσης Φαρμακείων, η οποία επί του παρόντος γίνεται από τις Περιφέρειες αντί των κατά τόπους Φαρμακευτικών Συλλόγων και του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου (ΠΦΣ), όπως ισχύει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Επικαιροποίηση και εκσυγχρονισμός του Κώδικα Φαρμακευτικής Δεοντολογίας (ΚΦΔ)

Διεκδικούμε την επικαιροποίηση και τον εκσυγχρονισμό του Κώδικα Φαρμακευτικής Δεοντολογίας, ώστε να νομοθετηθούν αντικειμενικοί, δίκαιοι και εύλογοι κανόνες στη λειτουργία των Φαρμακείων και στην επαγγελματική συμπεριφορά όλων των συναδέλφων.
Η αναθεώρηση αυτή πρέπει να ακολουθεί τα πρότυπα και τις επιτυχημένες προσεγγίσεις που έχουν ήδη εφαρμοστεί από άλλους κλάδους επιστημόνων υγείας, όπως οι ιατροί, οι οδοντίατροι και οι φυσικοθεραπευτές.
(Σημείωση: Ο τρέχων Κώδικας Φαρμακευτικής Δεοντολογίας θεσπίστηκε με το Π.Δ. 340, ΦΕΚ 145, 2-9-1993.)
Αναθεώρηση της Συλλογικής Σύμβασης με τον ΕΟΠΥΥ
για τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα (ΙΤΧ) που χορηγούνται αποκλειστικά από τα φαρμακεία της κοινότητας

Διεκδικούμε την αναθεώρηση της Συλλογικής Σύμβασης με τον ΕΟΠΥΥ για τα Ιατροτεχνολογικά Προϊόντα, με τα παρακάτω βασικά σημεία:
- Υποχρεωτική διάκριση μεταξύ παραγωγού ή Κατόχου Άδειας Κυκλοφορίας (Κ.Α.Κ.) και παρόχου, καθώς και μεταξύ της διακίνησης και της χορήγησης των προϊόντων αυτών.
- Αναθεώρηση του πλαισίου τιμολόγησης, με πρόβλεψη κρατικής διατίμησης σε όλο το εύρος της τιμής των προϊόντων (εργοστασιακή, χονδρική, λιανική και ασφαλιστική τιμή αποζημίωσης), και όχι μόνο στο σκέλος λιανικής-ασφαλιστικής τιμής, όπως ισχύει σήμερα εις βάρος των Φαρμακείων.
Εξορθολογισμός του τρόπου χορήγησης
και αποζημίωσης των γαληνικών σκευασμάτων
και των φαρμακοτεχνικών εργασιών από τα φαρμακεία

Ζητούμε τον εξορθολογισμό του πλαισίου χορήγησης και αποζημίωσης των Γαληνικών Σκευασμάτων και των φαρμακοτεχνικών εργασιών που παρέχουν τα Φαρμακεία, σύμφωνα με την ήδη κατατεθειμένη μελέτη του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου (ΠΦΣ) προς τον ΕΟΠΥΥ.
Ενίσχυση της βιωσιμότητας των μονοεδρικών φαρμακείων

Διεκδικούμε την ενίσχυση της βιωσιμότητας των μονοεδρικών Φαρμακείων, τα οποία αποτελούν τον ακρογωνιαίο λίθο και, σε πολλές περιπτώσεις, τον μοναδικό πάροχο ζωτικών υπηρεσιών υγείας σε ακριτικές, αγροτικές, φτωχές και απομονωμένες περιοχές της Ηπειρωτικής και νησιωτικής χώρας. Με αυτόν τον τρόπο, προσφέρουμε ισότιμη και ποιοτική υγειονομική περίθαλψη σε όλους τους Έλληνες.
Ενίσχυση της βιωσιμότητας των αδύναμων φαρμακείων

Παλεύουμε για την ενίσχυση της βιωσιμότητας των αδύναμων Φαρμακείων στις υποβαθμισμένες και μη εμπορικές περιοχές των οικιστικών ιστών. Αυτά τα Φαρμακεία έχουν προσφέρει ανεκτίμητες υπηρεσίες υγείας και έχουν εξασφαλίσει ισότιμη και απρόσκοπτη πρόσβαση σε όλους τους πολίτες της χώρας, όπως αποδείχθηκε περίτρανα και έμπρακτα κατά την κρίση του covid-19 (2020-2022).
Οικονομική και Θεσμική Ενίσχυση Εφημεριών

Οικονομική στήριξη (υπερωριακή αμοιβή) και θεσμική προστασία (κατάργηση διευρυμένου κατ΄ επιλογήν ωραρίου Φαρμακείων) από την Πολιτεία των Διημερευόντων και Διανυκτερευόντων Φαρμακείων ανά την Επικράτεια.
Περιφρούρηση της προστασίας
του αποθέματος των φαρμακείων

Προβλέπεται η περιφρούρηση της προστασίας του αποθέματος των Φαρμακείων, ώστε να στηρίζεται η αποθεματοποίηση φαρμάκων από τα Φαρμακεία και να εξυπηρετείται απρόσκοπτα η τροφοδοσία του κοινού με φάρμακα. Αυτό περιλαμβάνει την εφαρμογή του Ν. 3204/2003, άρθρο 19, για τις επιστροφές ληξιπρόθεσμων φαρμάκων, καθώς και την τήρηση του εγγράφου του Ε.Ο.Φ. με αριθμό πρωτοκόλλου 26344/8-4-2011 για φάρμακα Ι.Φ.Ε.Τ.
Διαδικασίας επιστροφής-καταστροφής ληγμένων φαρμάκων

Επαναφορά-επικαιροποίηση της διαδικασίας επιστροφής-καταστροφής ληγμένων φαρμάκων που έχουν οι πολίτες στα σπίτια τους, στο πρότυπο της παλαιάς Σύμβασης του ΙΦΕΤ με εταιρείες που ειδικεύονται στην καταστροφή φαρμάκων.
Σύσταση Ειδικής Επιτροπής e-shop

Προτείνεται η σύσταση Ειδικής Επιτροπής για την εξέταση του άναρχου και ζημιογόνου/διαβρωτικού τρόπου που λειτουργούν σήμερα τα e-shop, τα οποία διακινούν και παραφαρμακευτικά προϊόντα. Στο πλαίσιο αυτό, θα εξεταστεί και το ζήτημα της συστημικής περιφρούρησης από την παράνομη χρήση του όρου «ΦΑΡΜΑΚΕΙΟ» και των παραγώγων του, από δομές που δεν δικαιούνται κατά Νόμον να το χρησιμοποιούν (e-shop, καταστήματα παραφαρμακευτικών προϊόντων κ.λπ.).
Ενίσχυση της Δια Βίου Μάθησης
των συναδέλφων φαρμακοποιών

Προβλέπεται η ενίσχυση της διαδικασίας Δια Βίου Μάθησης των συναδέλφων φαρμακοποιών μέσω της ίδρυσης του Ινστιτούτου Φαρμακευτικών Επιστημονικών Ερευνών (Ι.Φ.Ε.Ε.) (Άρθρο 77, Ν. 5041-2023, ΦΕΚ 87, 8-4-2023), ως διαδόχου του τωρινού Ινστιτούτου Δια Βίου Εκπαίδευσης και Επαγγελματικής Ανάπτυξης Φαρμακοποιών (Ι.Δ.Ε.Ε.Α.Φ.).
Η αναγνώριση από την Πολιτεία της Δια Βίου Εκπαίδευσης που θα παρέχεται στους συναδέλφους μέσω του υπό ίδρυση Ι.Φ.Ε.Ε. είναι επίσης σημαντική. Επιπλέον, απαιτείται ο εκσυγχρονισμός των προπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών των ελληνικών Φαρμακευτικών Πανεπιστημιακών Σχολών, με την ενσωμάτωση των απαραίτητων γνώσεων, δεξιοτήτων και πιστοποιήσεων. Αυτό θα ενισχύσει και θα επεκτείνει τα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχιούχων και των αδειούχων φαρμακοποιών, παρέχοντας περισσότερες επαγγελματικές διέξοδοι και ενισχύοντας τη θέση τους στις σημερινές δραστηριότητές τους.
Συνενώσεις Συνεργασίες Φαρμακείων

Θεσμοθέτηση χειροπιαστών οικονομικών κινήτρων από την Πολιτεία για τις συνενώσεις-συνεργασίες Φαρμακείων, που ως διαδικασία έχει ήδη θεσπιστεί (Άρθρο 52 περί «Εταιρείας Εκμετάλλευσης Φαρμακείου Ειδικού Τύπου», του Ν. 4999/2022, ΦΕΚ 225, 7-12-2022).
Περιφρούρηση και ενίσχυση των αποζημιώσεων εξόδου
από το επάγγελμα των συναδέλφων φαρμακοποιών

Η προστασία και ενίσχυση των αποζημιώσεων εξόδου από το επάγγελμα είναι επιτακτική, πέρα και κατ’ επέκταση της κοινής αντίληψης ότι είμαστε μια σύγχρονη και πολιτισμένη κοινωνία αλληλεγγύης με κράτος δικαίου. Το δικαίωμα σε ασφάλιση και πρόνοια αποτελεί καθολικό και αναπαλλοτρίωτο ανθρώπινο δικαίωμα με ύψιστη προτεραιότητα, και αποτελεί θεμελιώδη ευθύνη πρώτιστα και κύρια της Πολιτείας.
- Προβλέπεται η οργάνωση και λειτουργία του ιδρυόμενου Επαγγελματικού Ταμείου Φαρμακοποιών (Γεν. Συνέλευση ΠΦΣ, 9-10 Οκτωβρίου 2021), σύμφωνα με σύγχρονα πρότυπα, με στόχο την οργάνωση των οικονομικών αποταμιεύσεων και την ενίσχυση του εισοδήματος κατά την έξοδο από το επάγγελμα των συναδέλφων.
- Επιπλέον, προτείνεται ο εκσυγχρονισμός του ΚΑΕΦ στον έλεγχο και την απόδοση από τους υπόχρεους (φαρμακευτικές εταιρείες) του σχετικού προς τούτο νομοθετημένου πόρου.
Συνεχής απλοποίηση-εκσυγχρονισμός-θωράκιση
της καθημερινότητας των συναδέλφων και ενίσχυση
του θεσμικού ρόλου των τοπικών Φαρμακευτικών Συλλόγων

Η βελτίωση της καθημερινής λειτουργίας των φαρμακείων και η ενίσχυση του ρόλου των τοπικών Φαρμακευτικών Συλλόγων είναι επιτακτική ανάγκη.
- Προβλέπεται η αντικατάσταση του τωρινού χειρόγραφου βιβλίου προχορήγησης φαρμάκων με ηλεκτρονικό σύστημα.
- Στοχεύουμε στη συνεχή απλοποίηση των διαδικασιών κατάθεσης μηνιαίων συνταγών προς τα Ασφαλιστικά Ταμεία, καθώς και στην αυτοματοποίηση, έγκαιρη και απρόσκοπτη αποζημίωση των συναδέλφων.
- Υπάρχει ανάγκη για επέκταση της άυλης συνταγογράφησης και συνεχή συλλογική αναπροσαρμογή (μείωση) όλων των προμηθειών προς τις Τράπεζες, τόσο στα POS όσο και στις λοιπές συναλλαγές, με βάση ειδικές συμβάσεις.
- Τέλος, προτείνεται η περιφρούρηση και επέκταση των λειτουργιών και αρμοδιοτήτων των τοπικών Φαρμακευτικών Συλλόγων, ειδικά ενόψει της επικείμενης ηλεκτρονικής συνταγογράφησης.